Folksam ønsker sirkulært skadeoppgjør i hele bransjen
Den sirkulære økonomien har inntatt deler av forsikringsbransjen, og først ut med sirkulære skadeoppgjør er Folksam. Nå ønsker de at flere forsikringsselskap skal henge seg på trenden.

På bildet: Karin Stenmar, sjef for bærekraft i Folksam-gruppen. FOTO: Folksam
– For tre år siden var vi først ut med sirkulære skadeoppgjør i Sverige. Nå ser vi at et par andre forsikringsselskap begynner med det samme. Bransjen vil uunngåelig utvikle seg i denne retningen, etter hvert som flere forhåpentlig vil se de enorme fordelene med sirkulær økonomi. Det sier Karin Stenmar, sjef for bærekraft i Folksam-gruppen.
Bedriftene tjener på gjenbruk
For å kunne begrense bruken av jordens ressurser trenger vi en økonomi som bygger på kretsløp. For tre år siden begynte Folksam å legge om skadesystemet for å kunne erstatte, reparere og selge videre kundenes skadde gjenstander.
I dag får 90 prosent av de skadde produktene som kundene har levert inn, forlenget levetid.
Det har gjort at Folksam for eksempel i 2016 kunne spare miljøet for 1,85 tonn avfall og 1,10 tonn karbondioksidutslipp.
– Til nå har forsikringsbransjen bare erstattet skadde produkter og latt kundene ta hånd om gjenstandene selv. Men da vi kikket på en modell for sirkulære skadeoppgjør, så vi mulighetene for store gevinster for både oss selv, kundene og miljøet, sier Karin Stenmar. Hun fortsetter:
– Derfor gikk vi inn for en ny modell, der vi henter gjenstandene hos kunden, gir vedkommende erstatning, og reparerer gjenstandene ved hjelp av underleverandøren vår, GIAB Godsinlösen.
Økt kundetilfredshet
Den største utfordringen har ifølge Karin Stenmar vært å legge om selve systematikken – metoden forsikringsbransjen alltid har jobbet etter. Omstillingen har imidlertid gitt resultater. Folksams kunder er mer fornøyde, og selskapet har fått et mer ærlig skadeoppgjør uten å øke premiene.
– Neste steg blir å sette seg inn i flere produkter og sørge for at det blir opprettet gjenvinningssentraler over hele landet. Byggematerialbransjen er en av verstingene når det gjelder karbondioksidutslipp, og det trengs et system som kan håndtere materialene. Hvis man kan vise til økonomisk nytte med sirkulære skadeoppgjør, vil forsikringsselskap over hele verden bli med på arbeidet. Vi har et stort ansvar, avslutter Karin Stenmar.